Nie zapomnij o ruchu

Długa podróż samolotem, autokarem lub pociągiem jest bardzo męcząca, zwłaszcza dla osoby starszej. Wiąże się ona bowiem z kilkoma, czasami nawet kilkunastoma godzinami spędzonymi w tej samej pozycji, co prowadzi do bólu kręgosłupa, karku czy stawów. Jak poradzić sobie z tym problemem w czasie podróży, podczas której ma się bardzo ograniczone możliwości co do poruszania się? W czasie długiej jazdy czy też lotu staraj się co pewien czas wstawać, by rozprostować kości. Możesz przejść się do toalety lub zrobić mały spacer wzdłuż korytarza.

Jednak aby zapewnić sobie ruch niekoniecznie musisz cały czas chodzić. Wystarczy np. że będąc w pozycji siedzącej będziesz co jakiś czas podnosić do góry wyprostowane nogi, lub będziesz zginać je na przemian. Ważne są także ruchy stóp – najlepiej okrężne.

Nie zapominaj też o kręgosłupie. Siedząc staraj się od czasu do czasu nachylić do przodu, a następnie delikatnie wypiąć do tyłu, wykonując przy tym tzw. koci ruch grzbietem. Dzięki temu ćwiczeniu po podróży kręgosłup nie będzie ci doskwierał.

zdrowiepubliczne.historiamedycyny.com.pl